24 February 2020, 20:38 WIB

Raja Malaysia Minta Mahathir Tetap Menjabat Sampai Ada PM Baru


Antara | Internasional

RAJA Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri"ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, telah menerima pengunduran diri Mahathir Mohamad sebagai sebagai Perdana Menteri Malaysia.

“Namun Raja telah menyetujui Dr Mahathir untuk terus menjalankan negara sebagai Perdana Menteri sementara sambil menunggu perdana menteri baru akan ditunjuk,” ujar Kepala Sekretaris Pemerintah, Datuk Seri Mohd Zuki Ali di Putrajaya, hari ini.

“Selama periode ini, Dr Mahathir akan memimpin sampai perdana menteri baru diangkat dan sebuah kabinet baru dibentuk," katanya dalam sebuah pernyataan pers.

Baca juga: Mahathir Serahkan Surat Pengunduran ke Raja

Mahathir melakukan pertemuan dengan Raja Al Sultan di Istana Negara setelah ia mengumumkanmundur sebagai perdana menteri.

Sebelumnya, Mahathir memutuskan mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ia juga telah melakukan audiensi dengan Raja Malaysia, Yang Dipertuan Agung Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Dalam pertemuan satu setengah jam, anggota Parlemen dari Langkawi itu memberi tahu Yang Mulia tentang perkembangan politik terbaru negara itu. (OL-4)

BERITA TERKAIT